Monday, March 17, 2008

RETEAUA NATIONALA DE TRASEE CICLOTURISTICE ESTE PE CALE DE A FI OFICIALIZATA

Dupa noua ani de discutii si amanari, autoritatile sunt in sfarsit pe cale de a da curs propunerilor organizatiilor de biciclisti de consacrare oficiala a unei retele nationale de trasee cicloturistice marcate si a unor norme unitare de concepere si realizare a marcajelor cicloturistice.
In acest fel se apropie de sfarsit o situatie care a facut ca Romania sa fie una dintre ultimele tari europene in ce priveste turismul pe bicicleta, neavand inca o retea de trasee marcate si nici alte infrastructuri si facilitati specifice, dar nici cadrul legal necesar in acest sens.
CCN a inceput in 1997 munca de concepere si documentare pentru viitoare trasee cicloturistice marcate in Romania si a obtinut de la Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) includerea Romaniei in viitoarea retea europeana de trasee cicloturistice marcate de lung parcurs EuroVelo.
A devenit atunci evident ca, din moment ce se va face o retea europeana unitara in acest domeniu, ea trebuie sa se bazeze pe retele nationale la nivelul fiecarei tari, atat pentru cicloturism clasic ("de sosea") cat si de munte ( mountain bike), cum incepusera deja sa isi dezvolte la acea vreme mai multe state europene...
Dupa consultari si cu alte organizatii din tara si din strainatate si cu forurile internationale de profil, Clubul de Cicloturism NAPOCA a propus in 1999 autoritatilor sa institutie si in Romania o retea nationala de trasee cicloturistice marcate si un sistem unitar de planificare, aprobare, realizare si intretinere a marcajelor cicloturistice.
Scopul era umplerea vidului legislativ existent in acest domeniu si crearea posibilitatii de a se demara marcarea de trasee pentru turismul pe bicicleta, asigurand totodata ca nu se va produce o dezvoltare haotica in domeniu, ci o evolutie armonioasa, bazata pe o viziune comuna si pe standarde si metodologii unice ( cum exista deja de multe decenii pentru marcajele de turism pedestru montan) incat in timp sa se ajunga la o retea nationala de trasee cicloturistice marcate, unitara, coerenta si integrata in retelele internationale.
Concret, in martie 1999, la o intalnire pe teme cicloturistice la Resita, ministrul turismului de la acea vreme s-a declarat convins de argumentele noastre si a promis ca le va de curs, initiind o hotarare de guvern in acest sens. I-am furnizat propuneri concrete si argumentate, ne-am declarat disponibilitatea de a ajuta la redactare etc., a fost desemnat un rasponsabil in cadrul minsiterului de resort pentru aceasta problema, a fost o serie de intalniri de lucru, parea ca totul merge bine... dar apoi s-a schimbat ministrul, s-au modificat insarcinarile personalului implicat, si initiativa s-a impotmolit.
In 2000 am reluat munca de lobby, am ajuns din nou pas cu pas pe ierarhie pana la nivelul noului ministru al turismului la acea vreme, care a reluat si el promisiunile ministrului anterior, a desemnat un nou responsabil in domeniu, am reluat intalnirie de lucru si din nou parea ca lucrurile se indrepta in directia buna... dar iarasi s-a schimbat ministrul, s-a reorganizat ministerul, s-au modificat insarcinarile celor initial desemnati sa se ocupe de problema cicloturismului, si initiativa s-a blocat din nou...
Si tot asa in continuare inca 7 ani... dupa fiecare modificare la nivelul conducerii autoritatii publice centrale in domeniul turismului sau reorganizare a acesteia reluam aproape "de la zero" initiativa, inaintam din nou documentatiile, reluam discutiile la diverse nivele, si cand parea ca lucrurile se indreapta spre finalizare si proiectul de hotarare de guvern urmeaza sa fie semnat de conducatorul autoritatii, acesta era inlocuit sau se reorganiza autoritatea fara sa se preia adecvat initiativele aflate in lucru si totul trebuia reluat. Nici nu are rost sa mai insiram denumirile succesive ale autoritatii si numele diversilor ministri, secretari de stat sau presedinti de autoritate nationala pt turism care s-au perindat si care au promis ca finalizeaza initiativa dar nu au facut-o.
In toamna lui 2007, sprijiniti si de Programul GTZ-IBD si de recent infiintata Federatie a Biciclistilor din Romania, am avut o noua serie de intalniri cu oficialitati din ministerul turismului (MIMMCTPL) incluzand actualul secretar de stat pt turism (Lucia Morariu), care a promis ca va promova in sfarsit proiectul de hotarare de guvern propus de noi si aflat acolo "la sertar" de multi ani. Am depus din nou documentatiile de fundamentare actualizate si explicatiile privind necesitatea si oportunitatea reglementarii, fara sa ne facem insa iluzii foarte mari...
In noiembrie 2007 am aflat insa cu bucurie ca proiectul de HG a fost acceptat si semat de secretarul de stat pt turism intr-o forma foarte apropiata de propunerea noastra ( care fusese intre timp insusita de Coalitia Nationala de Cicloturism si Promovarea Bicicletei PRO VELO si de Federatia Biciclistilor din Romania - FBR) si inaintat la secretarul general al ministerului, urmand sa fie apoi prezentat spre semnare ministrului (Ovidiu Silaghi) si apoi trimis spre avizare altor ministere.
A urmat o perioada in care nu am mai reusit sa obtinem informatii privind stadiul proiectului si ne-am ingrijorat ca s-a blocat din nou pe undeva. Dar la inceputul lunii martie, la Berlin, la Targul International de Turism (ITB) am aflat de la secretarul de stat pt turism din MIMMCTPL ca proiectul de HG a fost trimis deja de la sfarsitul anului trecut la avizare la alte ministere, ca deja s-au obtinut avizele si acum proiectul ar fi in curs de definitivare.
Vineri 14 martie 2008 a aparut pe site-ul de Internet al autoritatii publice centale pt turism www.mturism.ro comunicatul prin care se anunta promovarea proiectului de hotarare de guvern privind organizarea retelei nationale de trasee ciclotruistice (RNTCR) si se prezinta continutul actului normativ propus. [ detaliile lahttp://www.mturism.ro/index.php?id=31&stire=31 ]
Am comparat textul promovat de MIMMCTPL cu textul propus de noi cu ani in urma si pe care il sustinem in continuare fara modificari si am constatat cu satisfactie ca in cea mai mare parte este perfect identic, cu exceptia a trei articole, unde sunt unele diferente:- Art. 9 - privind competenta de aprobare a noilor trasee sau a modificarilor majore de trasee si evidenta traseelor cicloturistice omologate (unde au fost eliminate competentele ministerului, ramanand toate in atributia consiliilor judetene, inclusiv pentru traseelenationale)- Art. 12 - privind contraventiile ( unde au fost restranse competentele de constatare a contraventiilor si aplicare a sanctiunilor, ramanand competente numai consiliile judetene si Politia Romana).- Art. 13 - privind dispozitiile finale ( unde a fost eliminata prevederea potrivat careia normele de aplicare a hotararii vor contine si ruta de principiu a traseelor cicloturistice marcate de rang national)
Aceste trei modificari nu sunt in opinia noastra tocmai binevenite si sunt doar partial acceptabile, motiv pentru care vom face in continuare lobby pentru revenirea la o varianta mai apropiata in esenta de propunerile noastre anterioare.
Ne exprimam satisfactia pentru faptul ca actuala conducere a autoritatii administratiei publice centrale in domeniul turismului ( MIMMCTPL) a dat "unda verde" acestei initiative pe care conducerile anterioare au tergiversat-o aproape un deceniu si speram ca proiectul sa fie adoptat de Guvern cat mai curand si fara modificari care sa ii afecteze negativ calitatea.
Ne exprimam public si disponibilitatea de a contribui la elaborarea normelor de aplicare a acestei reglementari si la punerea lor in practica.
Odata cu intrarea in vigoare a acestei reglementari legale vor fi deblocate si vor putea fi puse in practica numeroase initiative, inclusiv de nivel interantional, care pana acum au "batut pasul pe loc".Un exemplu relevant este in acest sens proiectul Traseului Ciclotruistic al Dunarii (DCR) [ detalii pe www.danube-info.org ], a carui implementare este coordonata la nivelul Romaniei de asociatia noastra.Este un proiect desfasurat cu incepere din 2004, in mai multe tari din sud-estul Europei, cu finantarea GTZ-IBD [ detalii pe www.gtz.ro ], si care se integreaza in magistrala transeuropeana de cicloturism de lung parcurs EuroVelo nr. 6 [ detalii pe www.eurovelo.org] , in curs de implementare sub egida Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) [ detalii pe www.ecf.com] la care asociatia noastra este afiliata. (Radu Mititean)

No comments: