Wednesday, October 31, 2007

Thomas Morgenstern: "Fotbalul este mai periculos decât săriturile cu schiurile"

Campionul olimpic şi mondial Thomas Morgenstern a venit la Bucureşti special pentru semnarea unui parteneriat între OMV şi Federaţia Română de Schi şi Biatlon. Parteneriatul prevede construirea, pentru început, a două complexe de trambuline ­ unul la Săcele, iar celălalt la Râşnov ­ fiecare având câte trei trambuline, 30, 50 şi 70 de metri, precum şi echipamentele de concurs şi specializarea antrenorilor români la centrul de pregătire a săritorilor austrieci de la Stams. Valoarea contractului este de 10 milioane de euro şi se întinde pe 10 ani de zile.
PLANURI. "Obiectivul este ca în următorii zece ani sportivii români să ajungă între primii zece din lume. Am auzit că în 1916 a avut loc prima ediţie a Campionatului Naţional din România, iar în 1950 săritorii români obţineau succese pe plan internaţional. Săriturile au o mare tradiţie în România. Vrem să contribuim la promovarea acestui sport. Dorim să le oferim tinerilor şansa de a avea acces la sport. Visul meu e ca unul dintre aceşti copii să devină campion mondial", a spus Roiss, vicepreşedinte al OMV.
OPTIMIST. Preşedintele Comisiei Federaţiei Internaţionale de Schi pentru Planificarea Calendarului Competiţional, Paul Ganzenhuber, prezent şi el la Bucureşti, crede că obiectivul acestui program este unul realizabil. "Nu vorbim pur şi simplu că dorim ca un sportiv român să ajungă între primii zece din lume, ci aşa va fi. Tinerii de aici sunt flămânzi să ajungă pe podiumul internaţional. Dorinţa românilor este mult mai mare decât a austriecilor", a completat Ganzenhuber, care a fost director la Skigymnasium Stams, centrul de pregătire a săritorilor austrieci. Directorul de Competiţii al FIS pentru săriturile cu schiurile, Walter Hofer, a adăugat că această disciplină este una din ce în ce mai căutate. "În Austria am reuşit să strângem un milion de spectatori, câte 50-60.000 pe fiecare trambulină. Săritorii sunt tot timpul cu capul înainte. Pregătirea mentală este foarte importantă, iar din această cauză 60 la sută dintre sportivi sunt absolvenţi de liceu. Asta e baza pentru o carieră de succes", a menţionat Hofer.La evenimentul prilejuit de semnarea parterneriatului a participat şi dublul campion olimpic de la Torino, Thomas Morgenstern, acesta declarând că săriturile se apropie de visul său de a zbura. "E o disciplină sportivă care se apropie de visul meu de a zbura. Şase secunde în aer cu acel costum pe tine reprezintă o senzaţie extraordinară. Este greu de descris senzaţia, dar e un sentiment frumos", a afirmat Morgenstern.

Jurnalul Naţional: Thomas, când ai început să faci sărituri cu schiurile?
Thomas Morgenstern: Am început în 1996. A existat un festival de schi la care se practicau toate disciplinele din schi. Mie mi-a plăcut să sar cu schiurile, am participat şi la asta am rămas.
Cum e să fii campion olimpic şi mondial la numai 21 de ani?
Mă simt foarte bine aşa. Este grozav să ajungi campion olimpic, iar eu am făcut-o de două ori la aceeaşi Olimpiadă. Este cel mai mare vis al oricărui sportiv. Mai am la dispoziţie încă 10 de ani să îmi îndeplinesc toate obiectivele pe care mi le-am fixat.
Cât de periculos este acest sport?
Absolut deloc. Fiecare trebuie să încerce. Este o disciplină care mi-a îndeplinit un mare vis, acela de a zbura. Când eşti în aer întâlneşti o senzaţie extraordinară. Acum muncesc ca să îmi lungesc acest zbor.
Ce îi sfătuieşti pe cei care vor să se apuce de sărituri cu schiurile?
Să ţină cont că este un sport la care contează foarte mult factorul mental. Eu întotdeauna mi-am ales obiective mai înalte decât cele pe care ştiam că le pot atinge. Aşa sunt mereu în priză şi nu m-am oprit niciodată după ce am câştigat un concurs. Vreau să câştig Turneul celor Patru Trambuline şi Cupa Mondială. Voi avea de zece ori această posibilitate să-mi îndeplinesc obiectivele şi voi da tot ce pot pentru a reuşi să-mi ating marile obiective.
Ai avut momente dificile în carieră? Accidentări care te-au făcut să te gândeşti că e bine să renunţi?
Nu, sunt încă tânăr. Până acum nu am avut nici un accident care să mă facă să renunţ. Săriturile cu schiurile nu sunt periculoase. Atunci când joci fotbal se întâmplă mult mai multe accidente, decât atunci când sari cu schiurile. Joc şi fotbal. Niciodată nu m-am accidentat de la sărituri, însă anul trecut, când jucam fotbal, mi-am rupt un ligament.
Totuşi, în 2003 la Kuusamo – Finlanda, ai suferit o căzătură urâtă.
A fost o căzătură îngrozitoare, foarte periculoasă. Era foarte mult vânt şi am făcut o greşeală. Slavă Domnului că nu mi-am rupt nimic. M-am ales doar cu nişte vânătăi. Aş minţi dacă aş spune că nu mi-a fost deloc frică. Puţin mi-a fost, trebuie să recunosc. Dar apoi mi-a trecut, imediat după prima săritură.
Adam Malisz este un rival sau un exemplu pentru tine?
Un prieten foarte bun. Avem aceiaşi sponsori şi asta ne apropie foarte mult. Adam este un om de la care eu am multe de învăţat.
Când îţi place mai mult să concurezi? Iarna sau vara?
Iarna, peste că este un sport de iarnă. Vara, chiar dacă avem concursuri, nu este vorba de altceva decât de antrenamente pentru a ne menţine în formă.
Cum vezi lupta pentru noul sezon al Cupei Mondiale?
Sezonul viitor va fi foarte greu. Noi avem o echipă foarte bună, mai sunt şi Malysz şi Ahonen, va fi sigur foarte greu.
Câte perechi de schiuri foloseşti într-un sezon competiţional?
Două-trei.
Care este cea mai lungă săritură a ta într-un concurs?
225,5 metri la Planica. Asta înseamnă cam şapte-opt secunde de zbor.
Îţi poţi asigura un trai liniştit din acest sport?
Greu de zis. Dacă sari bine, atunci câştigi în mod corespunzător. Este greu să ajungi printre primii, să găseşti sponsori. Se poate câştiga bine practicând acest sport, însă când sari cu schiurile nu e vorba numai despre bani, este vorba despre acea senzaţie de a putea zbura fără nici un alt element auxiliar, doar cu schiurile în picioare, peste de 200 de metri. Este o senzaţie pe care o resimţi doar în acest sport. Dacă e vorba de bani, cel mai bine e să alegi Formula 1.
Cunoşti vreun sportiv român practicant al sporturilor de iarnă?
Din păcate nu cunosc nici un român.

Predeal

Secretarul general al FRSB, Constantin Arghiropol, a subliniat că municipalitatea staţiunii Predeal va amenaja, din fonduri proprii, o trambulină de dimensiuni olimpice. "Mai este un proiect al municipalităţii din Predeal pentru construirea unei trambuline olimpice. Proiectele celor două complexe de la Săcele şi Râşnov nu sunt încă finalizate. Valoarea realizării acestora se ridică la câteva sute de mii de euro. Acestea vor fi construite împreună de autorităţile locale, FRSB şi OMV", a completat Arghiropol.

No comments: