Festivalul Olimpic al Tineretului European, competiţie ce va fi găzduită de România în iarna anului 2013, îi determină pe primarii localităţilor de pe Valea Prahovei să-şi canalizeze atenţia asupra dezvoltării domeniilor schiabile. Sinaia va avea o cu totul altă faţă peste câţiva ani, atunci când pe Masivul Furnica vor exista tunuri pentru zăpadă artificială şi câteva instalaţii de transport pe cablu noi.
Aşa amărâtă cum e ţara asta, România se mai gândeşte la turism. Asta în ciuda faptului că lupta cu staţiunile din străinătate este pierdută din start. În Austria, TVA-ul pentru transportatorii pe cablu este de numai 6%. Iar cei de acolo sunt tare furioşi pentru că italienii plătesc numai 4%. În plus, dobânzile la credite sunt cam de zece ori mai mici.
La noi, orice instalaţie de transport pe cablu trebuie achiziţionată printr-un leasing ce nu se poate întinde pe o perioadă mai lungă de cinci ani. Astea sunt legile! Nimeni nu-şi permite să blocheze sume de ordinul milioanelor de euro într-un domeniu ce are activitate numai câteva luni pe an. Dincolo, lucrurile stau cu totul altfel. În plină criză, în Italia au scăzut dobânzile la creditele ce au ca destinaţie finanţarea lucrărilor din turism. De la 1,6%, acum se achiziţionează credite cu 0,9% dobândă. O adevărată pomană în comparaţie cu ceea ce practică băncile din România. Aşa se explică preţurile mici practicate în staţiunile din străinătate.
LINII DUBLATE
Pentru practicanţii sporturilor de iarnă de la noi, Sinaia este considerată "perla staţiunilor montane". Toată crema Bucureştiului şi-a construit o casă la poalele muntelui, astfel că pârtiile de pe Masivul Furnica sunt pline în fiecare week-end de oameni cu bani din Capitală. Localnicilor nu prea le convine lucrul acesta, dar recunosc că de la Bucureşti vin banii fără de care nu mai poţi face un pas. În ultimii patru ani, numărul instalaţiilor de transport pe cablu care urcă din Sinaia spre Cota 2.000 s-a dublat.
Vechea telecabină, care merge şi acum pe munte, respiră mai uşurată de când s-a construit telegondola ce pleacă de la marginea staţiunii şi ajunge la Cota 1.400 precum şi telescaunul ce merge paralel până spre 2.000 de metri altitudine. E adevărat, ideal ar fi fost să se construiască o telegondolă de la gară, care să meargă direct pe munte. Unii îşi imaginează că nu ar fi târziu nici acum să apară o astfel de instalaţie de transport pe cablu, dar muntele este destul de aglomerat în acest moment şi nu ar mai suporta încă o linie de teleferic.
S-A ASFALTAT DRUMUL
Autostrada Bucureşti - Braşov va trece pe la Sinaia pe Munţii Baiului, dar va exista o bretea specială, care va face legătura direct cu telegondola. Până atunci, trebuie spus doar că accesul spre staţia de jos este mult mai facil după ce drumul a fost asfaltat şi se poate circula în condiţii normale cu orice automobil. Turiştii care vin la Sinaia cu trenul au posibilitatea de a ajunge atât la telecabină, cât şi la telegondolă cu autobuzul.
Şi în iarna ce urmează, autorităţile locale intenţionează să interzică accesul auto pe "drumul de Cotă", excepţie urmând să facă doar maşinile care se ocupă de aprovizionarea cabanelor din zonă, precum şi turiştii ce vor fi cazaţi la Hotel Cota 1.400. "Facem acest lucru deoarece costurile pentru deszăpezirea acestui drum sunt foarte mari. Nu ne permitem să aruncăm banii pe fereastră. În plus, turiştii au posibilitatea să ajungă pe munte folosind instalaţiile de transport pe cablu, care sunt mult mai rapide", e precizat primarul Vlad Oprea.
LUCRĂRI PE CARP
Anul trecut a fost amenajat "Drumul de Vară", astfel că această pârtie a devenit practicabilă şi pentru schiorii lipsiţi de experienţă. Vara aceasta a fost rezolvată şi problema Carpului. S-au efectuat lucrări de amenajare la pârtiile Papagal şi Târle. Prima va fi destinată numai amatorilor de free-ride, în vreme ce a doua va fi gazda probei de Slalom ce va avea loc în februarie 2013, cu ocazia Festivalului Olimpic al Tineretului European (FOTE).
"Luna aceasta, pârtia Târle va fi omologată FIS. Aşteptăm să vină un reprezentant al Federaţiei Internaţionale de Schi în România pentru a putea face acest lucru. Zona de sosire va fi în platul situat mai sus de Cota 1.500, lângă staţia meteo. Noi am vrut să ducem pârtia până la 1.400, dar acolo este prea îngust şi a trebuit să ne oprim în altă parte. Acolo avem loc şi pentru montarea unei tribune, aşa cum cer standardele internaţionale", a explicat Oprea.
De asemenea, în dreapta "Drumului de Vară" a mai fost amenajată o variantă de coborâre, destul de îngustă şi abruptă, care ajunge până la Cota 1.400.
ZĂPADĂ ARTIFICIALĂ ÎN MASIVUL FURNICA PÂNĂ ÎN 2015
Primăria Sinaia a elaborat un Plan Integrat de Dezvoltare Urbană, al cărui obiectiv îl constituie turismul. Având în vedere potenţialul natural al oraşului, Sinaia deţinând cel mai vast domeniu schiabil, dar şi singurul de altitudine din România, autorităţile locale şi-au propus să valorifice la maxim aceste resurse.
Cea mai bună veste este cea despre zăpadă artificială. Până în 2015, pe munte va fi amenajat un lac artificial, care va asigura apa necesară pentru înzăpezirea artificială atât în pârtiile din Valea Dorului, cât şi a celor de pe Valea lui Carp. Anul viitor va fi gata telescaunul cu patru locuri ce va deservi Pârtia Valea Soarelui. Acesta va avea o lungime de 1.610 metri şi va putea transporta 1.800 de persoane pe oră.
Paralel cu această instalaţie de transport pe cablu va fi amenajat un teleschi cu o lungime de o mie de metri, pe traseul Valea Soarelui - Lăptici. De pe Vf. Furnica vor coborî două teleschiuri către Piatra Arsă, una dintre cele patru pârtii care se vor deschide cu această ocazie urmând să comunice cu pistele ce vor fi deservite de teleschiul de pe Valea Peleşului. Dincolo, în zona Vânturiş, vor fi construite două telescaune, în vreme ce legătura cu Vf. cu Dor va fi asigurată de un teleschi.
În urma realizării acestor instalaţii de transport pe cablu, se vor deschide 16 pârtii noi, cu grade diferite de dificultate. O altă pistă care va fi modernizată este Pârtia Nouă, între Cota 1.400 şi Cota 998, cu o lungime de 2154 metri. Lucrările la această pârtie vor consta în lărgirea ei, acolo unde este cazul, nivelarea şi executarea lucrărilor de terasamente, aşternere pământ vegetal şi însămânţare taluzuri şi platforma pârtiei cu iarbă de diferite sortimente.
Un alt proiect important aflat în derulare este cel pe care Primăria Sinaia îl are cu firma GEOS Consulting din Austria, care include realizarea documentaţiei tehnice pentru pârtiile Drum de Vară şi Carp în vederea amenajării şi omologării internaţionale. Autorităţile locale intenţionează să reabiliteze şi pista de bob, în acest sens urmând să facă demersuri către Ministerul Tineretului şi Sporturilor, proprietarul bazei.
La staţia de telegondolă de la baza "Pârtiei Noi" se va amenaja o pistă de tubing cu zăpadă sintetică ce va fi deschisă tot timpul anului. În ultimii doi ani, pârtiile din Valea Dorului au fost gazda Campionatului Naţional de Schi Alpin. De asemenea, tot acolo s-au ţinut şi "naţionalele" de snowboard. Cel mai probabil, cele două competiţii se vor desfăşura în acelaşi loc şi în 2010.
FOTE 2013, EVENIMENTUL SECOLULUI XXI PENTRU VALEA PRAHOVEI
Sinaia, Buşteni, Azuga, Predeal, Râşnov şi Braşov sunt localităţile care vor găzdui în 2013 Festivalul Olimpic al Tineretului European. Evenimentul este un bun prilej pentru dezvoltarea infrastructurii de pe Valea Prahovei.
FOTE este o competiţie destinată "juniorilor mici", un bun prilej pentru descoperirea campionilor generaţiilor ce vor urma. Întrecerile pe gheaţă vor avea loc sub Tâmpa, în vreme ce în Poiana Braşov se vor ţine doar antrenamentele. Compania petrolieră OMV şi Federaţia Română de Schi şi Biatlon construiesc împreună un complex de trambuline la Râşnov, acolo unde se vor desfăşura întrecerile de sărituri cu schiurile.
Predealul va fi gazda satului olimpic, dar asta nu înseamnă că vor fi construite hoteluri special pentru acest eveniment. Sportivii vor trebui să se mulţumească cu condiţiile oferite acum de staţiunea braşoveană. Primarul Predealului, Ionel Goidescu, se freacă pe mâini de bucurie că banii pentru cazare vor ajunge în staţiunea pe care o conduce de anul trecut.
Cursele de biatlon se vor ţine pe Valea Râşnoavei, acolo unde este una dintre cele mai bune baze sportive din Europa, dar care este distrusă pe zi ce trece de angajaţii Ministerului Apărării Naţionale. Tot la Predeal, dar pe Clăbucet, este programat Slalomul Uriaş de la schi alpin, în vreme ce Super G-ul va avea loc la Azuga.
Autorităţile din Buşteni se vor apuca serios de treabă, deoarece în zona Gura Diham va trebui amenajată o bază nouă pentru schi fond. Pentru Sinaia au rămas probele de la snowboard, care vor avea loc pe Valea Soarelui, şi Slalomul de la schi alpin. Având în vedere importanţa evenimentului, toate investiţiile trebuie încheiate până în 2012.
De asemenea, Primăria Sinaia intenţionează realizarea unei zone turistice de agrement şi sport care să satisfacă cerinţele turiştilor de toate categoriile. Activităţile specifice includ realizarea a 13 zone distincte pentru circulaţie, cazare, locuinţe de vacanţă, zone comerciale, culturale şi sportive şi zone de campare, locaţia pentru acest proiect, fiind Cota 998 - Calea Codrului - Carierelor.
Anul acesta, FOTE a fost găzduit de către Polonia. Din cauza organizării foarte slabe, forurile internaţionale au decis că în acest sezon nici o competiţie importantă pentru sporturile de iarnă să nu mai fie atribuită polonezilor. Românii sunt conştienţi de importanta evenimentului şi consideră competiţia una la fel de importantă precum Campionatul Mondial Universitar găzduit în 1951 de către Poiana Braşov. Obiectivul României este cucerirea unei medalii.
Thursday, November 5, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
mi se pare penibil ca apare numele Vad Oprea. Din cauza autoritatilor din Sinaia un OM a murit acu un an pe o "partie" Drumul de Vara
Ha, ha, ha . . ., ce vise, am mai auzit chestii din astea cu cat de bine o sa fie peste xx ani.
Post a Comment