Wednesday, April 29, 2009

Lilla Petroczki: "Nimeni nu poate sa ma invinga"




S-a desprins de Romania in momentul in care parintii au decis ca e mai bine pentru ea sa se antreneze in Finlanda. S-a adaptat destul de greu in apropiere de Polul Nord, dar pana la urma parca a meritat. In clipa de fata, conform ierarhiei FIS, Lilla Petroczki este cea mai buna slalomista din tara noastra. Vorbeste ca un profesionist si nu cauta niciodata polemica.
DINTRE SCHIORI ROMANI, AI INTRAT ULTIMA IN VACANTA. CUM A FOST ACEST SEZON PENTRU TINE?
Sunt foarte obosita. Am avut foarte multe de facut sezonul acesta dupa ce mi-am rupt piciorul. M-am chinuit foarte mult cu recuperarea si inca nu am terminat. Inca nu sunt la capacitate maxima. Este o diferenta de un centimetru intre muschii de la cele doua picioare. Ma bucur totusi ca am reusit sa concurez si ca am fost pe schiuri dupa o accidentare destul de grava.
DACA NU TE ACCIDENTAI, LA CE REZULTATE AR FI TREBUIT SA NE ASTEPTAM DIN PARTEA TA?
E greu de raspuns la intrebarea asta. In toamna schiam bine, chiar neasteptat de bine la Slalom. Asteptarile erau foarte mari. Cand am facut planul cu antrenorii, in luna septembrie, am stabilit sa cobor sub 40 de puncte atat la Slalom, cat si la Slalom Urias, si sa imi evaluez puterile si la Super G. Asta era planul inainte de accidentare. Schiul este un sport cu riscuri. S-a intamplat ce s-a intamplat si nu mai pot sa schimb nimic si nici sa dau timpul inapoi. Acum nu mai are rost sa ma gandesc ce s-ar fi intamplat daca nu ma accidentam.
AI CONCURAT DESTUL DE PUTIN IN ACEST SEZON, DAR TOTUSI AI RAMAS CEA MAI BUNA SLALOMISTA DIN ROMANIA CONFORM IERARHIEI FIS.
Am concurat putin, iar punctele mele au fost "inghetate".
CINE CREZI CA TE POATE INVINGE DIN ROMANIA LA SLALOM?
Asteptam intrebarea asta. Din punctul meu de vedere, e greu de spus. Nu stiu cum schiaza surorile Narea. Din cate am auzit, Sandra schiaza bine la Slalom, e o slalomista buna. Daca vorbim de Slalom, cred ca Sandra Narea ma poate invinge. Daca vorbim despre un sport unde trebuie sa ai incredere in ceea ce faci si in ceea ce stii, nimeni nu poate sa ma invinga.
CARE A FOST CEA MAI BUNA CURSA PE CARE AI FACUT-O IN ACEST SEZON?
N-am avut nici o cursa buna! Am facut manse bune, dar din pacate schiez foarte riscant si fac greseli. Greseli banale, care costa multe secunde cateodata!
CAND AI PARTICIPAT ULTIMA OARA LA CAMPIONATUL NATIONAL DE SCHI ALPIN AL ROMANIEI?
In 2006, atunci cand a fost o greseala ca am participat. Eram inca in perioada de recuperare dupa o ruptura de ligament lateral si de menisc. Schiasem numai trei saptamani inaintea "nationalelor" si am crezut ca e o idee buna sa particip. Mi s-a parut fun si misto. Dar nu a fost!
CE REZULTATE AI AVUT ATUNCI?
Din cauza vremii, s-a tinut doar Slalom. Am venit pe locul trei la senioare, iar la junioare am abandonat.
LOCUL TREI LA SENIOARE ESTE PREA PUTIN PENTRU TINE?
Atunci, cand veneam dupa accidentare, ziceam ca e bine. Asta era atunci. Acum nu mi se pare o clasare prea buna.
ANUL ACESTA, DACA VENEAI LA "NATIONALE, CE SANSE CREZI CA AVEAI LA SENIOARE?
Nu stiu. Daca mergeam la "nationale", mergeam pentru o victorie la Slalom. Concursul s-a tinut prea devreme si nu am vrut sa fac aceeasi greseala ca in 2006, sa sar pe schiuri fara creier.
DIN ACELASI MOTIV AI REFUZAT SA MERGI LA CAMPIONATUL MONDIAL DE JUNIORI?
Sigur ca da. Nu avea rost sa ma duc cu dureri la picior. La Slalom schiam nesigur si aveam multe greseli.
DE CAND NU AI MAI CONCURAT LA O CURSA FIS IMPOTRIVA UNEI SCHIOARE DIN ROMANIA?
Este absurd si banal, dar niciodata n-am concurat in aceeasi cursa FIS cu schiori din Romania.
DE CE EVITI SA IEI STARTUL IN CURSELE LA CARE VIN SI SPORTIVE DIN ROMANIA?
Eu stau in Scandinavia. Aici e alta mentalitate. Aici sa spune ca pana nu faci 40 de puncte la Polul Nord, nu prea ai ce cauta in Alpi. Romanii nu vin sa concureze aici.
DIN PUNCTUL TAU DE VEDERE, CARE A FOST SCHIORUL ROMAN CU CEA MAI BUNA EVOLUTIE IN ACEST SEZON?
Cred ca lista e lunga. Kund Kopacz a schiat bine la "nationale", Staicu s-a calificat la Olimpiada, Edit Miklos a avut rezultate bune la "mondiale" si a obtinut primul punct in Cupa Mondiala, Nan a schiat sub 30 de puncte, Sandra a schiat bine chiar daca venea dupa accidentare. Cred ca toata lumea a facut progrese.
CUM TI SE PAR REZULTATELE DE LA ULTIMA EDITIE A CAMPIONATULUI NATIONAL?
La baieti au fost surprize. Victoria lui Staicu la Slalom Urias a fost surprinzatoare, o adevarata bomba. Kund Kopacz a schiat foarte bine. La fete nu am vazut nici o surpriza.
TU CAND O SA NE DAI O BOMBA?
Cand nimeni n-o sa se astepte, ca d-asta ii spune bomba.
DE CE ITI SCHIMBI FURNIZORUL DE ECHIPAMENT IN FIECARE IARNA?
Incerc sa gasesc materialul cel mai bun. De ce sa schiez cu o marca care nu imi da schiuri bune cand am ocazia sa primesc de la alta firma schiuri mai bune?
DAR ACEASTA CONTINUA CAUTARE NU REPREZINTA UN DEZAVANTAJ?
Ba da, este un dezavantaj, dar cred ca anul acesta am gasit materialul cel mai bun.
CARE ESTE CEL MAI FRUMOS SCHIOR DIN ROMANIA?
Trebuie sa raspund la intrebarea asta?
DA, NORMAL!
Alexandru Barbu are un zambet dragut. Si Bogdan Olaru la fel!
CE PARERE AI DESPRE MESAJUL PE CARE TI L-A TRANSMIS BIANCA NAREA: "SA STII CA AGITATI SUNT CEI CARE AU POSIBILITATEA SA SE CALIFICE, IAR DUPA PAREREA MEA, CEI CARE INCA INVATA SA SCHIEZE SUNT PUTIN CAM IN URMA"?
In Romania, a invata sa schiezi inseamna altceva. E alta mentalitate. Ea fuge pentru Olimpiada ei, eu fug pentru Cupa Europei. O respect! Ea mai fost in 2006 la Jocurile Olimpice, stie ce inseamna Olimpiada. Poate sunt eu inconstienta sau proasta ca nu pun pe primul loc Olimpiada! Nu stiu! Poate cu timpul o sa regret, dar imi asum riscul acesta.
CAND A SPUS "CEI CARE INCA INVATA SA SCHIEZE SUNT PUTIN CAM IN URMA" CREZI CA S-A REFERIT LA TINE?
Se poate! Nu stiu, n-am stat sa ma gandesc la asta. Fiecare este liber sa se exprime. Cu totii avem dreptul la o opinie.
CE LE LIPSESTE ROMANILOR PENTRU A AVEA REZULTATE NOTABILE IN SCHIUL ALPIN?
E greu de spus! Foarte multa munca si antrenamente pe zapada. Bineinteles ca este vorba si de bani. Trebuie sa ai vointa si forta de a renunta la multe lucruri in favoarea schiului.
TU LA CE AI RENUNTAT PENTRU A FACE SCHI?
Am plecat de acasa! Daca as ocazia sa mai fiu din nou la 10 ani, nu m-as mai apuca de schi alpin.
DE CE?
Poate am avut eu prea multe accidentari, dar schiul este un sport greu! Schiul alpin nu inseamna doar zapada. Vara este mult mai greu. Trebuie sa faci cate 5 ore pe zi antrenament pe uscat. Fizioterapeutul trebuie sa-ti fie foarte bun prieten pentru a lucra mult timp alaturi de el. La un moment dat am realizat ca sunt total idioata din moment ce mi-am rupt picioarele pentru schi alpin si am stat departe de familie si de prieteni.
TOATE ACESTE STARI DEPRESIVE POT FI PUSE PE SEAMA FAPTULUI CA NU ESTI TALENTATA?
Sunt constienta ca nu sunt un mare talent, sunt la un nivel mediu din punctul asta de vedere. Din zece schiori, numai trei au talent.
CE TI-AR PLACEA SA FACI DUPA CE RENUNTI LA SCHI?
Vreau sa studiez ca sa pot ajunge manager de hotel.
CARE ESTE CEL MAI NEGRU MOMENT PE CARE L-AI TRAIT DE CAND FACI SCHI ALPIN?
In 2001, la "nationale", eram favorita clara si am luat bataie de la Kinga Bojthe. Eram mica si proasta, aveam emotii foarte mari.
CE MESAJ DORESTI SA LE TRANSMITI CELOR CARE COMENTEAZA URAT DESPRE TINE?
Daca lor le face placere sa vorbeasca urat, atunci sa o faca in continuare. Imi pare bine ca le face placere. Am cum sa-i schimb? Nu! Suntem in 2009 si lumea crede si spune ce vrea.

5 comments:

Anonymous said...

sorin imi pare foarte rau ca ai atitudinea asta si ca incerci sa bagi raca intre sportivi cu intrebarile tale!
bianca nu s-a referit la lilla cand a spus "cei care inca invata sa schize sunt putin cam in urma" ci pur si simplu nu a fost de acord cu ce a zis ea.se pare ca noi apreciem Olimpiada in alt mod fata de lilla. avem intr-adevar mentalitati diferite, dar asta nu inseamna ca nu apreciem munca si valoarea celorlalti colegi! Sandra Narea

Navol Oltenita said...

Sandra, de ce crezi ca eu bag raca intre sportivi? A fost un comentariu al Biancai dupa un alt comentariu postat de Lilla si era normal sa o intreb pe Lilla daca s-a simtit vizata. Cred ca cel mai bine este ca fiecare sa vorbeasca in dreptul lui, motiv pentru care o voi intreba pe sora ta pe e-mail la cine s-a referit. Dupa ce Bianca imi va raspunde, voi publica explicatia ei pe blog. Fara nici o legatura cu situatia de aici, trebuie sa fim realisti si sa recunoastem ca multi schiori sa mananca intre ei, dar din pacate nu in sensul constructiv. Ca drept dovada, citeste comentariile de la articolul in care Ioan Nan a precizat ca situatia sa actuala nu este grava sau comentariile de la interviul dat de Iulia Craciun.(Sorin Anghel)

Anonymous said...

eu zic cel mai bine sa ne targem de par;)ces fram cu toate vrajelile astea de mai au astia putin si se iau la bataie:))si ba ziaristule ce te bagi tu ca musca in cacat cu intrebarile tale parca ar fi telenovela:))las i in pace cu viata lar cu tot dai atata atentie la niste nimicuri.

Bernadeta Szwagiel said...

Un ziarist trebuie sa intrebe, iar un sportiv trebuie sa raspunda. Daca astea sunt nimicuri, tu de ce comentezi? (Sorin Anghel)

Anonymous said...

cunm suna "nimeni nu poate sa ma invinga" :))=))zici ca e hercules:))